Utvecklingssamtal – Så här gjorde vi…

Att skriva blogginlägg är inte alldeles enkelt tycker jag. Det är svårt att veta exakt vad man ska skriva om. Jag mejlade därför ut till mina kollegor för att lyssna in vad de tyckte att jag skulle lyfta i bloggen. En sak flera tyckte att jag skulle skriva om var hur vi i år arbetade med utvecklingssamtalen.

Det här med utvecklingssamtal är en stor utmaning, inte innehållet i samtalet, utan själva genomförandet. Många lärare håller i ca 20 samtal, 30-40 minuter långa och inför de här samtalen ska de också ha hunnit göra en skriftlig dokumentation. Det är med andra ord enormt tidskrävande för lärarna. För att lärarna ska ha en skälig arbetsbelastning och orka sig igenom de här samtalen med huvudet över ytan, så har vi i år provat oss på ett nytt sätt. Viktigt för oss var också att hitta lösningar för att utvecklingssamtalen inte skulle påverka elevernas undervisning, dvs. hitta tid UTANFÖR lärarnas planeringstid där lärarna kunde förbereda och genomföra utvecklingssamtalen. Planeringstiden ska användas för att utveckla, planera och följa upp undervisningen.

Så här gjorde vi:

  • Under höstterminen så planerade vi in utvecklingssamtalen direkt i anslutning till höstlovet.
  • Två dagar, den 3:e och 4:e november avsattes som ”utvecklingssamtalsdagar”.
  • Eleverna hade ordinarie undervisning mellan 08.10-13.00.
  • Samtliga av dagens lektioner leddes av lärare/assistenter som inte har mentorskap, detta för att mentorerna skulle kunna avsätta hela dagen för samtal.
  • Lärarna fick 1,5 arbetsdag under höstlovet till att förbereda sig för samtalen, samt dokumentera.

I återkopplingen från lärarna efter samtalsdagarna, så har de varit mycket nöjda med det här upplägget, majoriteten upplever att arbetsbelastningen minskar.

Jag och Dounya har tankar kring att lägga samtalen tidigare under läsåret, så att de verkligen blir framåtsyftande. Likaså funderar vi kring hur vi ska tänka om det att lärarna endast vid ett tillfälle ska upprätta en skriftlig individuell utvecklingsplan, och att man under det andra samtalet ska förmedla detta muntligt. Detta är ett sätt att minska arbetsbelastningen från beslutsfattarnas håll. Men för att det verkligen ska minska arbetsbelastningen så måste vi i vår verksamhet skapa förutsättningar för att lärarna ska kunna förmedla den här informationen till varandra. Någon form av skriftlig dokumentation kommer givetvis att förekomma i kommunikationen kollegor emellan, men det är läraren själv som bestämmer hur denna dokumentation ska se ut.

En stor utmaning för oss har varit att få alla elevers vårdnadshavare att komma på samtalen. Det är vårt uppdrag att hitta vägar för att samverka med vårdnadshavarna, och det är därför viktigt att försöka mötas och ge dem de förutsättningar som krävs för att de ska kunna delta på samtalen, t.ex. genom att vara ute i god tid med information och tiden för samtal, att det måste finna lite flexibilitet med hur man som lärare planerar tiden t.ex. att man kan börja med samtalen lite senare om det är en vårdnadshavare som inte kan närvara tidigare än kl. 17 osv. Det vill säga hela tiden agera med elevens bästa i fokus. Men i de fall där lärarna inte har fått till ett samtal trots upprepade försök ska de:

  1. Boka in och hålla samtalet med eleven! – Utvecklingssamtalet är ju elevens samtal!
  2. Anmäl till elevhälsan och vi kallar till EHS – samarbetet mellan skola och hem är jätteviktigt! Skolans ordningsregler brukar oftast fokusera på vad eleverna inte får göra, eller på hur de ska göra. Vi har i våra ordningsregler även ordningsregler för både personal och vårdnadshavare.

Hur gör ni på era skolor? Berätta gärna hur ni har lagt upp era samtal, och hur det har fungerat hos er!

Det är intensivt just nu, och bara EN månad kvar till jullovet! Som sagt, dagarna räcker inte riktigt till, man kommer till jobbet och helt plötsligt är klockan 17.00! Några timmar till/dygn hade inte varit helt fel! 🙂 Nu kör vi på, till dess att många av oss får njuta av lite ledighet, och en möjlighet att ladda batterierna.

Om allt går som det ska kommer något inlägg innan dess, vi tänkte lyfta hur vi arbetar med Huddinge kommuns prioriterade områden, matematik, språk och IT.

Igen, om ni har några tankar kring vad ni skulle vilja läsa i min blogg så skriv gärna det i kommentarsfältet! 🙂

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Sara

Sara

Hej! Mitt namn är Sara Hallin och jag arbetar som pedagog i Alingsås kommun, Ängabsokolan. Jag hittade till dig via nätet då jag är mitt inne i en period av utvecklingssamtal. Jag tycker ni har många spännande projekt å gång på er skola och jag förstår utmärkelserna ni fått. Jag är mycket intresserad av ert sätt att arbeta med utvecklingssamtalen. Jag undrar om jag kan få använda en del av din text och ide och framföra som förslag på den skola och i den kommunen jag arbetar. Tack för att du tog dig tid att läsa dessa rader, hoppas höra ifrån dig. Trevlig helg! Sara Hallin

Svara

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Hej Sara! Vad roligt att du har hittat till bloggen! Du får mer än gärna använda det som skrivs/läggs ut här i bloggen. Hör gärna av dig och berätta om hur det gick, och har du några fler funderingar är det bara att höra av dig! Lycka till och tack för dina kommentarer! Med vänlig hälsning Semira

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *