Den perfekta starten på läsåret 2015/2016!

Då har läsåret 2015-16 dragit igång på riktigt! Hoppas ni alla har fått en bra start och känner att ni har läget under kontroll. Det är ju egentligen helt galet intensivt så här i läsårsstarten och man får verkligen sätta förmågan att ”hålla-tusen-bollar-i-luften”på prov. Jag började i år arbeta 1,5 vecka före lärarna, men känner efter hand att jag nog hade behövt några dagar till. Kanske beroende på att vi under sommaren gjort en större renovering i den äldre delen av skolbyggnaden, så det tog väldigt mycket tid i anspråk.

Visättraskolan består för er som inte vet av tre delar, en äldre del, en nyare tillbyggnad och en paviljong. Ett litet hopplock, men ett charmigt sådant! Den äldre delen av skolbyggnaden var dock ganska dyster. Klassrummen var fyllda med en massa läskiga bruna antika skåp, slitna väggar och utslitna möbler. Detta till skillnad mot den nyare delen av byggnaden som är väldigt fräsch både till ytskiktet, men också inventarierna. För att klassrummen skulle kännas likvärdiga så genomgick den äldre delen av byggnaden en större renovering under sommaren. Alla bruna skåp revs ut, alla väggar målades om, nya möbler köptes in,  nya gardiner, blommor och anslagstavlor. Nu ser det inte ut som samma klassrum, det är ljust och fräscht och modernt. Tänk vad man kan göra med lite färg! Nu väntar vi bara på de försenade stolarna och ett antal runda bord, sen ska det vara klart!

11891215_10153263479818773_133586456895318037_n

Det är ju inte alldeles enkelt att göra en sådan renovering, planera personal för städ/målning, inköp osv. Nu hade vi ”bara” nio klassrum som skulle renoveras, tänk då för de här rektorerna som ska starta upp helt nya skolor. Vilket intensivt arbete att samtidigt som man ska starta upp en skola, även lyckas få tid över till att vara pedagogiska ledare. Inte helt enkelt kan jag tänka mig!

Vi har annars på Visättraskolan haft en fantastisk start på det här läsåret. Ingen personalomsättning, vilket känns oerhört roligt. Det skapar på ett helt annat sätt möjligheter för fortsatt utveckling, och det skapar en trygghet och stabilitet i verksamheten. Dessutom har vi till det här läsåret haft möjlighet att förstärka personalgruppen med ytterligare pedagoger, så det känns verkligen som att vi har fått det bästa utgångsläget. Något som också märktes under läsårets första studiedagar. Rutinerna sitter och personalen arbetar otroligt effektivt.

Checklistor i mängder
Vi har i verksamheten tagit fram checklistor för olika perioder, exempelvis läsårsstart, terminsavslut, utvecklingssamtal och läsårsavslutningen. Perioder då det är extra mycket att tänka på. De här checklistorna är väldigt uppskattade hos personalen, då de upplever att det blir mindre stressigt tack vare att man systematiskt kan bocka av i listan. Det här är inget som ska lämnas in, utan en lista som ska vara till hjälp. Här kan ni se exempel på några punkter från checklistan vid läsårsstart. Det var 29 punkter på årets lista, så det är onekligen en hel del för lärarna att hålla koll på!

Tydlig organisation
En tydlig organisation är A och O för en verksamhet. Förra läsåret var Dounya, skolans biträdande rektor, föräldraledig, och ingen ersättare togs in vilket gjorde att de flesta frågor hamnade hos mig som rektor. Nu när hon (äntligen) är tillbaks, är det oerhört viktigt att vi är tydliga i hur vår organisation ser ut. Vi har därför gjort ett organisationsschema över verksamheten på Visättraskolan, på det här sättet blir det tydligare för alla vem man ska vända sig till med  olika frågor. Så här ser organisationsschemat ut på Visättraskolan inför 2015/16.

Visättraskolans dag – Samir & Viktor
Som alla vet är starten på något väldigt viktigt, och inget kan väl vara viktigare än att elever och personal får den bästa starten på ett nytt läsår! Utifrån de tankarna så grundade vi vad vi kommit att kalla ”Visättraskolans dag”. Visättraskolans dag är sedan hösten 2014 en årlig tradition, och som ska fånga upp ”Visättraandan”, ge elever och personal den bästa starten. Vi har tänkt att istället för att avsluta läsåret med en fest så börjar vi med en fest för att på så sätt sätta tonen för det kommande läsåret, med vårdande av “Visättraandan”, gemenskapen och glädjen som syfte.

Dagen kommer se olika ut varje år, men den ska kännetecknas av glädje och trygghet, en dag och en känsla som vi ska bära med oss resten av läsåret! I år lyckades vi, efter många mejl, samtal och i sista sekund byte av dag få besök av artisterna Samir och Viktor, kända från Melodifestivalen där de kom till final med ”Groupie”. Helt klart en riktig succé!

2015-08-24 19.31.06

Samir och Viktor var på skolan i ungefär 4,5 timme, uppträdde på skolans tak (vi har ingen scen och ville undvika trängsel), och lät sig sen fotograferas och skrev autografer till skolans alla elever. Utöver detta hade vi proppat skolgårdarna med hoppborgar, hinderbanor och annat kul för eleverna. Det var en enorm organisation kring den här dagen, schemalagda aktiviteter, och när vilka klasser skulle träffa artisterna, äta osv. Bortsett från lite ljudstrul så fungerade allt perfekt, och det blev en fantastisk dag för alla att minnas. Jag kan inte som rektor bli något annat än stolt över samarbetet mellan all personal på skolan som fick dagen att flyta på i glädjens tecken för våra elever. Helt enkelt en perfekt start på läsåret 2015/2016!

Vi känner oss entusiastiska inför det kommande läsåret! Visättraskolan växer så det knakar och vi ser fram emot utmaningen att ge allt fler elever en bra och trygg skolgång. Vi kommer att jobba vidare med arbetet kring Huddinge kommuns tre prioriterade områden, IT, språkutveckling och matematik. Det här läsåret planerar vi för att ta stora kliv i utvecklingen av IT på skolan, vi drar nu till en början igång med GAFE, vilket känns oerhört spännande!  Utöver det tycker vi att vi har en bra struktur för det kollegiala lärandet och de pedagogiska diskussionerna som vi ser fram emot att arbeta med. Vi hoppas på ett läsår som  kommer med många lärdomar och utveckling för skolan. Och vi kommer självklart att fortsätta att dela med oss av vad som händer på skolan genom den här bloggen!

Om ni vill läsa om något särskilt framöver så får ni gärna skriva det i kommentarsfältet!

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *