Bohunt School

Fyllda av förväntan satte vi oss denna tidiga morgon på bussen som skulle ta oss till Bohunt School i Hampshire. Vi visste inte mer än att Bohunt var en stor skola med 1300 elever som var mellan 11-16 år.

När vi kom fram fick vi först vara med om en kemilektion där de ville visa på hur de använde sig av iPad och teknik i sin undervisning. Vår uppgift var att hitta på ett sätt att hjälpa Olaf, snögubben från filmen Frost, så att han fick uppleva sommaren. Det skulle vi göra genom att mäta temperaturen på vatten före och efter att vi tillsatt olika kemiska ämnen. Termometern vi använde var (såklart) kopplad direkt till iPaden där man direkt fick in resultaten som tabell, graf, diagram osv. Läraren visade oss också olika appar som han använde i sin undervisning för att motivera och hjälpa eleverna. Morfo, Aurasma och Explain everything var några av dem han använde sig av.

Sedan fick vi en presentation av skolans verksamhet och resultat. Imponerande och inspirerande! Precis som hos oss på Visättraskolan har skolan vänt en nedåtgående trend och fått bra resultat på nationella prov, engagerade och självständiga elever. Det har de,enligt dem själva, gjort genom deras arbete med projekt (Challenge based lerning) och teknik och deras högt ställda förväntningar. Deras ledord är Enjoy Respect Achieve, ERA. De hade ett förhållningssätt där man möter alla elever där de befinner sig ger dem de verktyg de behöver för att komma vidare i sin utveckling.

Vi fick också en visning runt skolan av några elever som vi hann prata lite med. De berättade om att de tyckte att skolan var bra, lärarna var inspirerande och de fick mycket stöd och hjälp. Alla elever hade någon form av inriktning i sin utbildning. Det kunde vara dans, musik, fotboll, språk, matematik och så vidare. Deras schema var fullspäckat med frivilliga aktiviteter före skolan, efter skolan och även under lunchrasten. När eleverna började på skolan i åk 7 fick de mentorselever från de högre årskurserna. Mentorseleverna följde de nya eleverna som stöd under hela första terminen, inte bara för att visa dem rätt eller berätta om skolans regler utan de deltog även på de nya elevernas lektioner och stöttade dem i skolarbetet.


Vi kände direkt att deras syn på eleverna och deras utveckling stämde överens med det vi lär oss och arbetar med i ELIT-utbildningen där vi lär oss om entreprenörskap i skolan och projektbaserade arbetssätt. Varje elev fick välja ett slutprojekt som de hade som mål att genomföra innan de slutade på skolan. De hade varit på expedition till Svalbard, Himalaya och på andra ställen i världen där de hjälpt människor i nöd eller sett deras skolsystem. Eleverna fick själva betala sin resa, inte med föräldrarnas pengar, utan de var tvungna att samla och arbeta ihop pengarna under åren. Det räckte inte heller att de fick ihop nog med pengar att åka iväg utan de var tvungna att samla det dubbla för att skänka hälften till ett välgörande ändamål. Ett spännande och lärorikt sätt att lära sig om det lokala samhället och världen.

/Theres och Carina

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *