Från Visättraskolan till London BETT 2016 och tillbaka

Förväntningarna på BETT 2016 i London var höga. När jag besökte BETT förra året så visste jag inte riktigt vad som väntade mig men jag blev extremt positivt överaskad och detta året gjorde mig inte mindre besviken!
Som förstelärare i IT så håller jag mitt fokus på just digitalisering och användandet av IT i undervisningen för att kunna få ut så mycket som möjligt. Själva syftet är ju att jag kan introducera goda arbetssätt med IT integrerat till er.

Dag 1 – Skolbesök.

Halcyon International School.
Jag blev informerad att Halcyon, som ligger centralt i London skulle endast arbeta med Googles tjänster men det visade sig fel ganska direkt. Deras plattform var GAFE (Google Apps For Educations) där det var valfritt för pedagogerna att använda de tjänster som GAFE ger. Det vill säga att en del pedagoger använde endast Google Drive medans andra föredrog Google Classroom. Där tog det dock slut med användandet av Google. Apple var sedan det dominerande varumärket när det kom till digitala verktyg som Ipads, Apple TV, Macbooks och appar.
Det som var annorlunda på Halcyon var att eleverna hade sina egna digitala verktyg och fick ta ner de appar eller program som de själva ansåg skulle vara bäst för deras studier och Ipads var till 70% det självklara valet och Macbooks kom på en andra plats. Klasserna var väldigt små, ca 10-12 elever per klass och det förstod man ganska snart då vi besökte klassrummen som var rätt små. Den absolut största klassen var de 16 elever i men det var ett undantag.

The Flitch Green Academy 

The Flitch Green Academy ligger ca 1,5 timmar utanför London var en relativt nybyggd skola (2008) i ett nybyggt samhälle. Åldrarna var mellan 4-11 år med stora klasser upp till 32 elever per klass.
På Flitch Green så använde man Ipads och Macbooks men man hade inte en speciell plattform som exempelvis Itunes U eller GAFE. Man arbetade istället flitigt med appar och QR koder (Quick Response). Många arbetssätt och appar använder även vi och de jag inte riktigt kände igen oftast andra varianter av appar som vi använder pga av språket.
I det stora hela så blev jag inte så imponerad. Vi ligger själva rätt långt jämfört med Halcyon och The Flitch Green och kommer med all säkerhet ligga längre om ett tag. Varför jag säger det är för att vi på Visättraskolan jobbar med gemensamma och tydliga IT mål. Vi använder GAFE och kommer bli grymma på det! Tydliga klassbloggar och en fantastisk nyfikenhet på hur vi ständigt kan förnya oss och hänga med i IT-utvecklingen.


Dag 2 – Föreläsningar.

Pär Johansson

Det märks att Pär är van att stå på scen då han snabbt och lustfyllt fångar oss alla. Som grundare för Glada Hudiksteatern samt skådespelare i denna grupp startar han sin föreläsning, eller snarare berättelse om sitt liv med dessa funktionsnedsatta människor som ingen annan egentligen brydde sig om. Han började med hur han egna förhållningssätt mot dessa människor inte var bättre än någon annans men med tiden så förändrades hela detta synsätt och en varm kärlek och respekt mellan dem uppstod.
Pär påpekade ständigt att det var viktigt att jobba med att bemöta människor på riktigt, att inte enbart diskutera fina ord utan faktiskt agera.
“- För att lyckas bygga en relation mellan människor så måste man först hitta en gemensam nämnare.”

Micael Dalen
Micael är professor i handelshögskolan och hade en föreläsning om vilka möjligheter som vi människor faktiskt har idag med den teknik som finns. Han startade med att jämföra PISA resultaten mellan Sverige och Finland och hur oviktig den egentligen är. Han fortsatte berätta att han själv satt med i “Mensa” och där har man hela tiden ökat nivån, alltså, våra elever kanske kan bli så mycket smartare än vad det är idag?!
I sitt så kallade “frankenstein labboratorium” på Handelshögskolan kan han mäta elevers hjärnaktivitet och märkte att om eleverna fick ha sina smartphones, skicka något sms eller liknande under en lektion, så var deras hjärnaktivitet mycket högre än om de inte fick använda dem.

James Nottingham
James, James, Mr. Nottingham är ju en man med stor tydlighet! Det går inte att inte dras med i hans föreläsning. Han pratar om hur viktigt det är att ha en vision, både som lärare och som skolledare. Utan vision så är det så många hinder som blir nästan omöjliga att ta sig förbi. Har man också en tydlig vision så blir det enklare att skapa rätt utmaningar till eleverna. Han påpekar att tyvärr i Sverige så är vi fortfarande dåliga på detta. Det krävs av en pedagog eller skolledare att tro på sin vision och våga stå för den. Det tar tid att se resultat men det kommer.

Dag 3 – Workshop + BETTmässan
I den inledande workshopen som jag deltog i var helt fantastisk! Den handlade om programmering med legorobotar. Björn Benbasat som höll i denna workshop började med en kvarts intoduktion om vad som skulle göras. Sedan var det 75 min där man i par skulle tävla om att få så många poäng som möjligt och dessa poäng fick du genom att programera legoroboten till att utföra olika uppgifter.
Detta var extremt roligt samt lärorikt. Man utmanades att tänka både matematiskt, strategiskt samt att få prova, upptäcka och kanske få göra om. Detta är något som jag fortsatte i diskussion med Björn om och vi kommer arbeta för ett samarbete då Björn och hans elever kommer hit till min klass och kör denna workshop. Sen kommer även vi åka till dem. Är detta bra så är min tanke att vi också köper in detta.

Själva BETTmässan var grymt bra! Förra året hade jag inte funderat på vad jag ville se eller vad min skola behövde och då fick jag inte ut någonting utav mässan. Detta år så var jag förberedd och kunde verkligen se mig omkring ordentligt och få den information vi behövde. Att Driss även var med på mässan var ett extremt stort plus. I samtal med honom på plats så kunde man direkt diskutera möjligheter för oss.

 

Summering

Vi är absolut på väg i rätt riktning. Det som vi ska fokusera på den närmsta tiden är GAFE och klassbloggarna. Att göra som Flitch Green Academy skulle få oss tillbaka där pedagoger jobbar med appar de trivs med och ingen sammanhållning finns klasser eller stadier emellan. Att ha en tydlig vision som pedagog är viktig och det bör vi alla fundera på vad vi har för vision? Nedan kommer några frågeställningar som jag anser är värda att fundera på.

1.Är verkligen allt prat “störande av arbetsro”?

2.Utmanar jag minar elever?

3.Har jag en tydlig vision för min klass/undervisning?

4.Stör det verkligen undervisningen om elever kollar sina sociala medier under lektion?

5.Hur skapar jag själv en relation med en ny människa?
/ Jimmy Askelius

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *