Arbete för att tydliggöra den röda tråden

I Huddinge kommun så har alla skolor sedan hösten 2015 fått tillgång till GAFE – Google Apps For Education. Det är en samling av olika smarta verktyg som kan användas av lärare och elever i undervisningen. Några är redan igång i arbetet med eleverna, men målet för oss på Visättraskolan är att vi från och med nästa läsår ska dra igång arbetet med detta fullt ut med eleverna. Under detta läsår, lär vi oss verktyget, jobbar med att ”sätta” de praktiska, juridiska och administrativa förutsättningarna för att verktyget ska fungera för oss i praktiken.

Vi har med hjälp av verktyget Sites har vi tagit fram Visättraskolans kunskapsportal, en sida på vilken elever/föräldrar/besökare kan ta del av hur vi på Visättraskolan arbetar för att säkerhetsställa att vi arbetar med läroplanens olika kunskapskrav och centrala innehåll.

kunskapsportalen

Syftet med kunskapsportalen är att ha en tydlig struktur för vår undervisning där vi säkerställer att det finns en röd tråd från det att eleverna börjar hos oss i förskoleklass till dess att de slutar hos oss i årskurs 6. Vi vill också ge våra elever och föräldrar möjlighet att se hur innehållet i vår undervisning är kopplad till det eleverna ska lära sig och till läroplanen.

Vi har också formulerat mål för respektive årskurs då det gäller elevernas IT-kunskaper, redogjort för det bedömningsstöd vi använder i vilka årskurser, lagt in våra arbetsplaner och kommer här visa hur vi arbetar med studie- och yrkesvägledning. I kunskapsportalen kommer också lärarna allt eftersom att lägga in sina pedagogiska planeringar som de använder i sin undervisning.

Pedagogiska plattformen

Jag och Dounya arbetade fram själva layouten och lade in det centrala innehållet, samt kunskapskraven. Utifrån kännetecknet, Professionell pedagog – God undervisning – Klargör mål och kriterier för undervisningen tog vi sedan fram en workshop med syfte att bygga upp innehållet i kunskapsportalen.

I workshopen tittade vi på delar ur Skolverkets allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen, Skolverkets film om planering, det dokument som ska användas för pedagogisk planering, och gjorde en introduktion av Kunskapsportalen.

Lärarna fick sedan i olika konstellationer arbeta med att fylla i tabellen med det centrala innehållet, detta för att kunna se vilket innehåll som behandlas i respektive årskurs.

Den här kunskapsportalen kommer att introduceras i det dagliga arbetet nästa läsår. Det kan finnas anledning att återkomma till arbetet med denna portal i inlägg längre fram.

Har du frågor, funderingar eller synpunkter så skriv dem gärna i kommentarsfältet nedan!

/Semira Vikström #stoltrektor

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *