Utomhuspedagogik

Utomhuspedagogik innebär dock inte att man bara ska vara ute. Poängen är att växla mellan undervisning utomhus och inomhus för bästa inlärningseffekten.

Anders Szcepanski berättade att amerikanska studier visar att elever som undervisats både inne och ute hade högre resultat i matematik och språk än de elever som bara undervisats inne i ett klassrum.

Utomhuspedagogik är ett platsbaserade lärande och varje plats kan man närma sig historia, ekologiskt, socialt eller fysiskt. Det gör eleverna nyfikna och skolämnena får en större verklighetsanknytning. Dessutom visar en annan forskning att stressnivåerna minskar och koncentrationen ökar när barn och ungdomar kommer utomhus.

Eleverna behöver röra på sig, enbart skolidrotten är inte tillräcklig. Om eleverna även får röra sig på andra lektioner kan troligen barndiabetes, benskörhet och fetma minska på sikt.

Kursen vi gick var anlagd på universitetets område stora skuggan. Vi fick en heldag utomhus med baserat lärande. Vi provade många olika övningar som innehöll matematik, färg, form, språkligt, geografi, historia och textilmönster mm. Vi samarbetade, tävlade skapade och fick så mycket härlig kunskap med oss.

/Ann Katrin, Mayssa och Jessica.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *