Ugglan Vis – Arbeta praktiskt med att implementera planen mot diskriminering & kränkande behandling

Här nedan kommer du få läsa ett gästinlägg där Visättraskolans biträdande rektor med ansvar för elevhälsan, Erik Hall, berättar hur man kan arbeta praktiskt för att implementera skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling. Ställ gärna frågor, eller lämna feedback i kommentarsfältet nedan!

Bakgrund

Jag heter Erik Hall och arbetar som biträdande rektor med ansvar för elevhälsan på Visättraskolan. En viktig del i mitt uppdrag som biträdande rektor är att jag leder skolans trygghetsteam.

Trygghetsteamet består av personal från verksamhetens samtliga delar såsom personal från årskurser F – 6, fritidshemmet och elevhälsan. Arbetet som vi gör i teamet utgår i mångt och mycket från skolans plan mot diskriminering och kränkande behandling.

Jag tycker själv att vi på Visättraskolan är bra på att arbeta med planen mot våra elever och att personalen är skickliga i arbetet med att göra planen ”levande”. I teamet diskuterade vi under föregående läsår hur vi kan levandegöra planen än mer i vår verksamhet och hur vi kan stötta personalen i arbetet med planen.

I samma veva presenterade skolans musiklärare, Marianne Adefeldt, ett projekt om en stafettbok som hon arbetat med i en tidigare skola. Då väcktes idén om att vi på Visättraskolan skulle arbeta med ett liknande projekt som var kopplad till vår likabehandlingsplan.

Från idé till två färdiga böcker

I vår kartläggning av tryggheten och trivseln på skolan såg vi att vi behöver arbeta vidare med 4 områden och dessa är ursprung, religion, ”tycka om vem man vill” och förtroendefulla relationer (ett område som samtliga grundskolor ska arbeta aktivt med på uppdrag från politiska nämnden). För att göra dessa områden mer konkreta och tydliga för våra elever bestämdes att våra klasser skulle skriva två stafettböcker med utgångspunkt från våra utvecklingsområden.

En film spelades in där trygghetsteamet presenterades för våra elever och där uppdraget att författa stafettböckerna presenteras för eleverna. Klasserna i årskurser F – 3 fick i uppdrag att skriva ett uppslag var utifrån teman ursprung och religion och klasserna i årskurs 4 – 6 fick i uppdrag att skriva om ”tycka om vem man vill” och förtroendefulla relationer. Eleverna fick också i filmen veta att de skulle få ett exemplar av boken de varit medförfattare till.

Under vårterminen 2016 fick klasserna en vecka på sig att skriva och illustrera sitt uppslag och sedan samlade trygghetsteamet in originalen och satte samman dem till två böcker. Skolans förstelärare i IT, Jimmy Askelius, hjälpte till att skanna in barnens original i Book Creator och böckerna redigerades innan de skickades in till tryck.

Det var oerhört spännande att följa projektet och att få se hur böckerna växte fram när de ”vandrade” från klass till klass. Det var också i ärlighetens namn nervöst att vara involverad i projektet men samtidigt vara vid sidan av själva arbetet. När alla original var insamlade och trygghetsteamet fick se resultatet av böckerna förstod vi att våra elever tillsammans med deras lärare och resurser hade gjort två fantastiskt fina böcker!

2016-09-23 19.50.06

2016-09-23 19.49.32

Bokrelease för böckerna ”Ugglan Vis resa – Vis lär sig mer om religion och länder” och ”Ugglan Vis resa – Vis lär sig mer om vänskap och kärlek”

 I augusti fick skolan så nytryckta läroböcker om likabehandlingsplanen som våra elever hade författat själva. Detta är givetvis något stort som måste firas tillsammans med alla våra eminenta författare på skolan, våra elever!

Trygghetsteamet planerade för ett boksläpp där böckerna skulle firas ordentligt. Idéerna från teamet sprudlade och ett program för bokfesten växte fram. Programmet för bokreleasen började ta form och datum spikades till fredagen 23/9.

På bokreleasen förvandlades skolans idrottssal till en galasal där barnen fick gå in genom rök på röda mattan ackompanjerat av Lalehs låt ”bara få va mig själv” kompanjerat av Lans idrottssal till en galasal där barnen fick gå in genom rök på röda mattan ackompanjerat av Lå va mig själv”. Barnen fick se en film där vår egen sagofarbror, Lasse Andersson, läste in boken ”Vis lär sig mer om vänskap och kärlek”. De fick sjunga med i förskolefröken Linas raplåt och framförallt fick de träffa skolans nya maskot Ugglan Vis. Festen avslutades med en gemensam skål i pommacbubbel och klasserna fick med sig en klassuppsättning av böckerna.

2016-09-23 19.51.56

 

 

Nu kommer arbetet med böckerna att fortsätta i klasserna med diskussioner om böckernas teman utifrån ett diskussionsunderlag som trygghetsteamet har arbetat fram. Festen kommer du att få ta del av i kommande avsnitt av skolans serie på youtube ”Visättraskolan – en helt (o)vanlig skola”

Trygghetsteamet är oerhört stolt över arbetet som våra elever har gjort med böckerna och jag är stolt och förundrad över hur smidigt arbetet har gått. Ett projekt som detta ställer höga krav på samarbete mellan personal på flera plan. Projektet skulle inte ha varit möjligt att genomföra utan personalens engagemang och driv. Det är många pusselbitar som måste falla på plats och de har de verkligen gjort i det här projektet!

/Erik Hall

 

 

 

16 kommentarer

Kommentarrubrik

Joakim Andersson

Joakim Andersson

Alltså på riktigt. Ni gör ett så bra arbete. Jag blir inspirerad.

Svara

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Tack Joakim! :) Vad roligt att kunna inspirera! Det här projektet var verkligen fantastiskt på så många sätt och vis, särskilt då hela verksamheten var delaktiga på det ena eller det andra sättet!

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Tack Joakim! Kul att kunna inspirera och jag hoppas att ni har möjlighet att "sno" projektet till er 😀

Svara

Kommentarrubrik

Jimmy Askelius

Jimmy Askelius

Är så tacksam och glad för att få privilegiet att arbeta på Visättraskolan! Erik, Trygghetsteamet, ni gör ett fantastiskt arbete vilket märks tydligt i vår skola då eleverna känner trygghet och glädje i Visättraskolan.

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Tack Jimmy! Ja, visst är det kul att jobba i vår skola! Tryggheten och trivseln är resultat av att vi i personalen drar åt samma håll i arbetet.

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Tack Jimmy! Det är i klasserna/rasterna/fritids det viktigaste arbetet görs som lägger grund för tryggheten 😀

Svara

Kommentarrubrik

Ingela

Ingela

Vilket fantastiskt fint resultat det blev till slut. Men vilken härlig show också, från trygghetsteamet. En timmes underhållning och mys mellan lektionerna. Tack, fina teamet, för ert stora engagemang och förgyllandet av en skoldag. Det var mycket uppskattat ☺

Svara

Kommentarrubrik

Sandra

Sandra

Ett helt fantastiskt arbete av dig Erik med trygghetsteamet tätt efter. Ni gör ett enormt arbete och boken gillade eleverna att göra. Bokfest ovanpå det blev ju ännu mer spännande och upplyftande. Toppenbra jobbat! Så stolt och tacksam att få vara en del av allt.

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Tack Sandra 😀Ja, att vi rodde det i land på det här sättet är ju fantastiskt!

Svara

Kommentarrubrik

Dorota

Dorota

Fantastiska teamet som jobbar på Visättraskolan och inspirerar både dem små och stora..det glädjer oss föräldrar och våra barn.tack så mycket

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Tack Dorota!

Svara

Kommentarrubrik

Helena

Helena

Det är härligt att se elevernas stolthet och glädje när de ser resultaten av deras arbete. Men ännu bättre är genomslaget som arbetet haft hos eleverna. Alla elever är väl förtrogna med trygghetsteamet och arbetet ni gör. Det här skapar lugn och trygghet som nog är ganska ovanligt på de flesta skolor. Bra jobbat!

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Ja, det är häftigt hur eleverna har blivit engagerade i arbetet och också personalen! Tack Helena :)

Svara

Kommentarrubrik

Barbro Hanson

Barbro Hanson

Vilket teamarbete! Med värme i hjärtat tar jag del av hur ni genomfört detta fantastiska arbete, som får våra elever att tillsammans växa och utvecklas. Tänk att få känna stolthet över något så positivt och kunna dela med sig, inspirera och vara förebilder för andra... - så stort! Tänk vilka verktyg eleverna bär med sig ut i livet - där delaktighet, kompetens och samarbete gör att kunskapshjulet aldrig stannar.

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Så sant Barbro! Och! idag har ett paket lagts på posten till dig och Birgit.

Svara

Kommentarrubrik

Kugghjulet » Hur en av förskoleklasserna har arbetat med Ugglan Vis – Ett konkret exempel

Kugghjulet » Hur en av förskoleklasserna har arbetat med Ugglan Vis – Ett konkret exempel

[…] ett tidigare inlägg har Erik Hall skrivit ett inlägg om hur vi genom böckerna om ”Ugglan Vis” har arbetat […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *