Förstelärare på Visättraskolan, Jimmy gästbloggar!

På Visättraskolan har vi fem förstelärare,

Veronica Johansson & Malou Olsson – Pedagogiskt utveckling
Linus Eriksson – Entreprenöriellt lärande
Jimmy Askelius – IT
Sandra Grängstedt – Språkutveckling

Alla fem har en uppdragsbeskrivning där vi i ledningen har beskrivit vilka förväntningar vi har på dem i deras uppdrag som förstelärare. Nedsättning i tid och ett tydligt uppdrag anser vi är självklara förutsättningar för att skolans förstelärare ska kunna göra ett bra jobb. En uppgift som de har fått av ledningen är att de en gång/termin ska gästblogga här i ”Kugghjulet”. Vi tycker att det är viktigt att visa hur vi på Visättraskolan arbetar med skolans förstelärare, och vår förhoppning är att det kan inspirera andra!

I ett tidigare inlägg berättade Malou och Veronica om hur de arbetar i sitt uppdrag som förstelärare med det pedagogiska utvecklingsarbetet, i det här inlägget berättar Jimmy Askelius, förstelärare i IT , om sitt arbete på Visättraskolan.

/Semira Vikström #Stoltrektor

 

Att arbeta med IT i undervisningen är ett fantastiskt verktyg då det ger eleverna möjligheter till att fördjupa sina kunskaper. Som lärare är det också mycket enklare att verkligen individanpassa undervisningen och nå alla elever samt möta dem där de befinner sig.

Mitt uppdrag som förstelärare i IT på Visättraskolan innebär främst att utveckla arbetet med IT i verksamheten, handleda och inspirera kollegor samt hålla workshops. Och så ser det säkerligen ut för fler förstelärare i IT runt om i landet! Men uppdraget är så mycket mer…

Mitt namn är Jimmy Askelius, eller MagisterJimmy som jag använder professionellt i sociala medier. Det finns många fördelar med att använda sociala medier inom skola och som lärare. Du kan nå ut till dina elever samt föräldrar och ha en mer levande kommunikation. Ni kan också möta andra lärare och ha ett fantastiskt utbyte av kompetens. Möjligheterna är oändliga! Jag är mentor i klass 5B där jag undervisar i Sv/Sva, Ma, No och So. Jag gillar att arbeta ämnesintegrerat och använda IT i undervisningen för att både fördjupa kunskaper och väva ihop ämnena. Titta på detta exempel där eleverna har använt Minecraft i arbetet med medeltiden. Ämnen som Ma, Sv/Sva, Tk, So, Bd, Eng och Bi vävdes ihop i detta projekt. https://youtu.be/uALr_dvcCXI

20 % av min tjänst ligger på mitt uppdrag som förstelärare i IT. Detta här läsåret är den tjänsten förlagd till en dag/vecka, en tisdag, vilket för min del har varit fantastiskt bra! Att ha en hel dag i följd gör det mycket enklare att planera handledningar, workshops, klassrumsbesök och annat fix som ska göras. Vill man lyckas med uppdraget, så måste man verkligen ligga i. Jag brukar säga att jag är expert i någon månad gällande IT, sedan måste jag lära mig på nytt! Ja, IT-utvecklingen sker i rasande fart och det gäller att hänga med!

När jag började på Visättraskolan inför vårterminen 2016 satt jag tillsammans med Visättraskolans Rektor Semira, bitr.rektor Dounya och IT-administratör Driss och reviderade skolans IT-plan. Vi tittade på vad som behövdes göras för att lyfta arbetet med IT i det dagliga arbetet, vi behövde helt enkelt bli vassare på att använda oss av våra digitala verktyg, något som också är ett av Huddinge kommuns övergripande mål. Förutsättningarna fanns, vi hade utökade accesspunkter, en-till-en i alla årskurser, engagerad personal. Nu handlade det om att se över HUR man skulle kunna använda digitala verktyg för att skapa utökade möjligheter i undervisningen, möjligheter som skulle kunna locka och inspirera eleverna till lärande i högre utsträckning.

Vi satte upp tydliga mål i IT-planen gällande vad som skulle göras, och vem som skulle göra vad och när. Under min första tid på Visättraskolan har det främst varit fokus på att jag ska handleda och lära mina kollegor. Då Huddinge kommun använder G-Suite, tidigare GAFE från Google som förövrigt är ett otroligt bra verktyg för att arbeta med IT i undervisningen, så är mitt främsta fokus på att handleda och lära mina kollegor i G-Suits innehåll. Exempel på tjänster vi arbetar med är Drive, Classroom, Dokument, Foto, Formulär och Kalkylark.

Ledningen på Visättraskolan ville övergå till klassbloggar för att skapa ett naturligt flöde mellan skolan och hemmet, likaså skulle klassbloggarna ge föräldrarna en god inblick i deras barns skoldag. Här har vi valt att använda WordPress. Vi har beslutat att utseendet och strukturen i klassbloggarna ska vara enhetlig, då det ger ett professionellt intryck. Klassbloggarna introducerades vårterminen 2016 och från ledningen fanns det ett tydligt krav inför läsåret 2016/2017, all information ska gå ut via klassbloggarna, vilket det gör idag. Även ledningen använder en blogg för att nå ut med information till föräldrar och elever, Visättraskolan informerar ”Walk the talk”.

blogg

 

 

I detta arbete ställs något som jag verkligen gillar, krav! Av egen erfarenhet så kan jag säga att ställs inte krav så förvänta er inte någon större utveckling! Här ställs tydliga krav, men förutsättningar ges också för att uppfylla kraven. Det stödet och möjligheterna har jag verkligen fått ifrån rektor Semira.

Jag har haft många handledningar, allt från små tips i korridoren eller över en kopp kaffe under rasten till bokade och återkommande handledningar. Jag har kollegor som ofta säger “Blir du aldrig trött på mina frågor?” eller “Stackars Jimmy som aldrig får ha en lugn sekund utan att någon frågar om IT!”. Här är det väl upp till en själv vart man drar gränsen men för min del så är det så otroligt roligt att mina kollegor faktiskt kommer och frågar om allt möjligt gällande IT. Jag ser det lite som ett kvitto på att de faktiskt uppskattar min kompetens och att de verkligen själva vill utveckla deras. Det är en så fin sak hos oss, prestigelöst!

En annan del i mitt uppdrag har varit att arbeta med Huddinge kommuns pedagogiska plattform. Detta har vi gjort genom vår YouTube-serie “Visättraskolan-En helt (o)vanlig skola” där avsnitten lyfter områden ur den pedagogiska plattformen. Resultatet har varit fantastiskt för hos då det har skapat en stolthet för både personal, elever samt föräldrar. Under 2016 så har vi producerat sex stycken avsnitt. Ta er gärna tid och se dem. https://youtu.be/eT35O2q_zLg

Den sista delen av mitt uppdrag som jag har gjort är att skapa en IKT-sida som stöttar personal och elever i användandet av IT. Där finns lathundsvideos, beskrivningar, tips mm. https://sites.google.com/edu.huddinge.se/ikt-visattraskolan/startsida

Jag vill avsluta med att tacka er för att ni tog er tid att läsa mitt gästinlägg. Här kan ni se Visättraskolans Mannequin Challenge som även vann Bonniers tävling för bästa Mannequin! https://youtu.be/h9dAkWY70Cc

/Jimmy

Jimmy Askelius

Jimmy Askelius

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Kommentarrubrik

Sandra

Sandra

Vet inte var jag ska börja Jimmy! Du finns där hela tiden om man har frågor inom IT:en och du delar hela tiden med dig av nyheter och ger förslag för att utveckla undervisningen. Du är grym!👍🏻

Svara

Kommentarrubrik

Jimmy

Jimmy

Tack så mycket Sandra! Det är så otroligt kul att kunna hjälpa till och att ni faktiskt frågar om det😀🙏🏻

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *