Fritidsansvarig – Pelin Celepli gästbloggar

På Visättraskolan har vi ett fantastiskt fritidshem, ett sammansvetsat team som hela tiden strävar efter att utveckla och förbättra verksamheten. Som rektor har jag delegerat ansvaret till Pelin Celepli som på ett alldeles lysande sätt leder den dagliga verksamheten. För övrigt var Pelin Celepli finalist i Årets pedagog i Huddinge 2016!

Fritids är en verksamhet som lyfts alldeles för sällan, trots att eleverna spenderar så mycket tid där. Med en välfungerande fritidsverksamhet får vi på Visättraskolan bättre förutsättningar att lyckas i arbetet med våra tre ledord, kunskap, trygghet och trivsel.

/Semira Vikström #Stoltrektorfritids1

fritids3

fritids2

Jag heter Pelin Celepli och arbetar som fritidsansvarig på Visättraskolan. I detta inlägg vill jag berätta lite om Visättraskolans fritidsverksamhet.

Som fritidsansvarig har jag det delegerade ansvaret för den dagliga verksamheten. Skolans rektor, Semira Vikström, har det yttersta ansvaret. Jag har avsatt planeringstid, en dag/vecka, för mitt uppdrag vilket skapar goda förutsättningar för mig att planera och utveckla verksamheten.

Jag ska i mitt uppdrag ansvara för att planera den dagliga verksamheten, lovverksamheten, genomföra elev- och föräldraenkäter, utvärdera verksamheten, samt skriva verksamhetsplanen tillsammans med skolans rektor och utvecklingsgruppen för fritidshemmet.

Tillsammans med en kompetent personalgrupp bestående av elevassistenter och fritidsresurser bedriver vi en fantastisk fritidsverksamhet. En engagerad personalgrupp och en målinriktad rektor bidrar till en välfungerande verksamhet med glädje och stark utveckling.

Jag träffar fritidspersonalen varje måndag morgon, då har vi avsatt tid, 90 minuter, för att diskutera, planera, utvärdera den dagliga verksamheten. En gång/månad är skolans rektor, Semira med på dessa möten. Jag träffar också utvecklingsgruppen för fritidshemmet en gång/vecka. Då jag sitter med i skolans ledningsgrupp så träffar jag skolans övriga ledningsgrupp en gång/vecka. Där lyfter jag upp frågor som berör fritids, och med det får vi svar på våra frågor snabbt, eller att vi i ledningsgruppen kan bolla kring olika frågetecken. Utöver detta träffar jag också skolans biträdande rektor med ansvar för elevhälsan, Erik Hall. Detta om det är någon elev som exempelvis behöver extra anpassningar, eller om vi på fritids har uppmärksammat något som vi vill lyfta med elevhälsan. Vi har avsatt tid varje vecka. Dessa möten sker utanför min egen planeringstid.

Övrig tid under skoltid stöttar jag expeditionen i vikarieanskaffning, samt stöttar upp där det finns behov. På eftermiddagarna är jag med i fritidsverksamheten för att se över att aktiviteterna fungerar som det ska, att vi har tillräckligt med personal på plats osv.

Organisation

Vi har ca 200 inskrivna barn samt 20 anställda som arbetar hos oss på fritidshemmet.

Visättraskolans fritidshem var för bara ett par år sedan en enda stor avdelning. Under de senaste tre åren har elevantalet på Visättraskolan ökat med närmare 40 %, vilket i sin tur ställt krav på en annan organisation. Inför det här läsåret växte vi ur våra lokaler och har därför delat upp verksamheten i två avdelningar. Barnen i åk F-2 är kvar i skolans lokaler, medan alla barn i åk 3-6 är i Ung Zons (fritidsgård) lokaler som ligger precis intill skolan. Den här indelningen har varit mycket framgångsrik. Nu kan vi erbjuda barnen en bättre lärmiljö, en ännu mer åldersanpassad verksamhet och det ger oss i personalen utökade möjligheter att bygga förtroendefulla relationer med barnen.

Verksamhet, elevinflytande och aktiviteter

Visättraskolans fritidshem erbjuder barnen en utvecklande och trygg fritidsmiljö med varierande och stimulerande aktiviteter. I början av terminen har vi storsamling med barnen där vi går igenom innehållet av verksamheten. Personalen lyssnar in barnens idéer och deras synpunkter. Barnen är delaktiga i verksamheten. Ett aktivitetsschema skapas efter barnens önskemål, förslag, behov och intressen. De aktiviter som skapats efter barnens önskemål är bland annat idrottslekar, skapandeverkstad, IT-verkstad och bakning.  Aktivitetschemat utvärderas tillsammans med barnen och revideras efter varje lov. På så sätt anpassar vi aktivitetsschemat efter årstiderna.

Nu har ni fått en liten inblick i vad jag gör som fritidsansvarig. Har ni några frågor så ställ dem gärna i kommentarsfältet nedan. Vi har också en blogg där ni kan läsa mer om hur vi arbetar på Visättraskolans fritidshem, besök gärna den!

Tack för att ni läste det här inlägget!

/Pelin Celepli

Pelin Celepli

Pelin Celepli

5 kommentarer

Kommentarrubrik

Mehtap

Mehtap

Stämner helt som föreldrar väntar sonen mins en kvart när jag vill hämta honom trivs så bra på fritis och nogra andra barn frågar kan man inte vara på fritis i visättraskolan till kl 19 00

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Vilket arbete som duoch gänget på fritids gör för våra elever! På riktigt 😀!

Svara

Kommentarrubrik

Barbro Hanson

Barbro Hanson

Det är så roligt att ta del av det fantastiska arbetet, som barnen erbjuds på Visättraskolans fritids! Det är genomtänkt, meningsfullt och stimulerande! Ni lyckas skapa de bästa förutsättningarna för var och en, genom ett målmedvetet och engagerande arbete, där ni tillsammans bidrar med erfarenhet och kompetens på ett speciellt och glädjefyllt sätt - vilken trygghet ni ger!

Svara

Kommentarrubrik

Sabine

Sabine

Hej vilket fint upplägg ni har .Jag skulle gärna vilja skicka en "delegation"från min skola/fritidshem för att få inspiration .Skulle det kunna funka ? Mvh Sabine Rektor Bäckahagens skola

Svara

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Hej Sabine! Vad roligt! Ni kan höra av er till pelin.celepli@huddinge.se och berätta vad ni önskar ta del av vid ett besök, så kan hon styra upp något. Vore roligt om några från oss även kan hälsa på er! Vet att de på fritids har pratat om det som ett nästa steg i sitt utvecklingsarbete. God fortsättning! Med vänlig hälsning Semira Vikström Rektor Visättraskolan

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *