Jobba smart! – Kollegialt lärande

Så var läsåret 2017/2018 igång på riktigt!

En viktig del i mitt arbete som rektor är att leda det pedagogiska utvecklingsarbetet, något jag gör tillsammans med vår biträdande rektor, Dounya Hayyoun. Ett arbete som är så viktigt och så roligt! Det är dyrbar tid som vi har till vårt förfogande, och det gäller ju verkligen att planera så att innehållet blir meningsfullt och givande för de som deltar. Lärarna har ju en hel del annat att pyssla med, så det måste kännas att tiden de avsatt har gett dem något i deras fortsatta arbete.

Inför det här läsåret beslutade jag och Dounya att vi under våra möten till stor del skulle utgå ifrån Helena Kvarnsells ”Jobba smart”. Boken är lättläst, innehåller många bra och konkreta tips. Mycket känner man som lärare igen sedan tidigare, men just erfarenheterna kring det som lyfts fram i boken blir ett himla bra underlag för det kollegiala lärandet.

I det här inlägget och i kommande inlägg, så kommer jag att berätta hur vi har arbetat med den här boken. Kanske kan det inspirera någon till ett liknande upplägg. Feedbacken från lärarna idag har varit positiv och de kände att de fick med sig många nya tankar och uppslag. Jätteroligt!

Kort om upplägget:

  • Jag och Dounya leder några av läsårets ”lärarmöten”, tre tillfällen under höstterminen, och fyra under vårterminen. Inför fyra av dessa tillfällen kommer lärarna ha läst ett antal sidor i ”Jobba smart”.
  • Lärarna arbetar i grupper om 5-6 personer.
  • De utser en samtalsledare och en som skriver minnesanteckningar.
  • Minnesanteckningarna läggs ut i Google Classroom, så att alla kan ta del av varandras anteckningar.
  • Om man inte deltar vid ett tillfälle, så bidrar man med egna reflektioner i just Google Classroom.
  • Viktigt för att det ska blir bra för alla är det egna ansvaret, att man förbereder sig, läser avsedda sidor och ett aktivt deltagande.
  • Tanken är att vi senare under läsåret tillsammans ska diskutera utifrån ”Hur gick det sen?”

Planering, tydlighet & transparens & Utveckling

Inför det här tillfället hade lärarna läst kapitlet ”Planering, tydlighet & transparens s. 74-82” och ”Utveckling s. 84-97”. Vi har som ni märker valt att anpassa innehållet utifrån vad vi arbetar med under läsåret, så vi följer inte boken från början till slut, utan mixar lite.

Denna vecka diskuterade lärarna utifrån följande frågeställningar:

Planering, tydlighet & transparens s. 74-82

  • Vad gör du för att ta kontroll över din tid, hur strukturerar du upp din arbetsvecka? Vilka goda exempel kan du delge dina kollegor? Behöver du hjälp i att strukturera upp din vecka, lyft det här!
  • Du har läst kapitlet ”Planering, tydlighet och transparens”. På vilket sätt bidrar Visättraskolans Kunskapsportal till det?
  • Vad tar du med dig utifrån kapitlet ”Planering, tydlighet och transparens”, är det något du vill prova nu på en gång?

Utveckling s. 84-97

  • Hur tar du ansvar för att hålla dig uppdaterad på vad som händer inom skolans värld och inom ditt ämne?
  • Berätta för varandra om vilka grupper på Facebook och i vilka andra sammanhang ni får inspiration.
  • I avsnittet ”Utveckling” skriver författaren om nyttan av att besöka varandra i klassrummen. På vilket sätt tycker ni att klassrumsbesök lärare emellan kan leda till utveckling? Vad är nästa steg?
  • Vad tar du med dig utifrån kapitlet ”Utveckling”, är det något du vill prova nu på en gång?

Det var kort om det första tillfället, återkommer längre fram med inlägg från det fortsatta arbetet. 🙂

/Semira Vikström

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Sandra

Sandra

En mycket bra bok och riktigt bra för det kollegiala att diskutera kring och ta del av varandras erfarenheter, tankar och kompetens. Superbra upplägg!

Svara

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Kul att du gillar både bok och upplägg Sandra!!! Ni jobbade grymt bra idag!😃

Svara

Kommentarrubrik

Mayssa Naje

Mayssa Naje

Det var verkligen givande och inspirerande med dagens diskussioner! Boken är lättläst och leder direkt in i ämnet som ger oss lärare många smarta tips. Det är extra spännande med kollegor som delar med sig av sina erfarenheter. Vilket är en av Visättraskolans kännetecken! Vi lär oss med glädje. //Mayssa Naje

Svara

Kommentarrubrik

Semira Vikström

Semira Vikström

Vilken härlig kommentar Mayssa! Vad roligt att du är nöjd med dagens arbete, nu får vi se till att fortsätta göra dig nöjd! 😉 "Vi lär oss med glädje." - Underbart!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *