Inblick i min nya roll som lärare i förberedelseklassen

Jag har arbetat som klasslärare i 11 år. Under nästan alla år har jag undervisat elever i svenska som andraspråk. Förra läsåret öppnades en möjlighet upp för mig att prova någonting nytt där jag kunde få vidareutveckla min undervisning i svenska som andraspråk. Läraren i förberedelseklassen skulle gå i pension och tjänsten blev därmed ledig för andra sökanden. Tjänsten lades ut men inga behöriga sökte och jag kände då att det var ett tecken för mig att söka tjänsten. Under mina år som lärare har jag undervisat i både svenska och svenska som andraspråk och jag har tagit emot elever som kommit från förberedelseklass. Jag kände mig därav insatt i vad arbetet i förberedelseklass kan innebära även om jag förstod att det skulle vara mycket nytt. En utmaning för mig. Jag trivs väldigt bra på Visättraskolan och lyfte detta med min rektor Semira som direkt tyckte att det var en bra idé. Det blev en extra kick och en bra start på mitt nya uppdrag. Det blev bestämt att jag skulle börja arbeta i förberedelseklassen detta läsår och under förra läsåret fick jag gå en del kurser och jag har läst en del litteratur. Jag hade en stor inspirationskälla i Anna Kayas bok “Att undervisa nyanlända”. En bok om hennes första tid som nyexaminerad lärare i en förberedelseklass. När jag stod inför skolstarten kände jag mig så förväntansfull! Jag kom till ett klassrum fullt av material som jag skulle gå igenom. Jag hade min erfarenhet, mina fina kollegor och en bra ledning som stöd. Nu kör vi!

När skolan började och eleverna var på plats började det på riktigt. Den stora skillnaden mot att vara lärare i ordinarie klass är att eleverna i förberedelseklassen har så olika bakgrund i både ålder och ev skolbakgrund. Många av dem vet inte riktigt vet vad som förväntas av dem. En del av eleverna har gått i skola tidigare medan andra inte har det. Hur skiljer sig svenska skolan mot den skola de har gått i tidigare. Vilka regler finns i skolan och hur förmedlar man dem till eleverna när språket inte finns? Jag insåg snabbt hur uppfinningsrik man får vara, att visa med hela kroppen samt låta elever som har samma modersmål försöka förklara. Jag har även en kollega i klassen som bl.a. pratar arabiska. Jag tackar även Google translate för att både jag och elever kan prata och/eller skriva i appen och på så sätt få våra ord och meningar översatta.

En annan skillnad har varit att jag inte kan ha samma struktur och ordning som innan. Jag är van att planera min undervisning i flera månader innan men i förberedelseklassen måste jag ha en grovplanering som får anpassas och ändras vecka för vecka. Vi är en ganska liten grupp på åtta elever och nu under starten har vi bytts ut och blivit sex stycken. Gruppen ändras hela tiden med elever som flyttar in eller ut. Det kan både vara att eleverna byter skola men också att de går ut i ordinarie klass. Fördelen med en mindre grupp är att de får mycket talutrymme där språket är i fokus. En nackdel är att eleverna har lättare för att prata rakt ut och glömmer att räcka upp handen och vänta på sin tur, vi har mer samtal kring allt och där språkutveckling är i fokus. Ibland glömmer eleverna bort att vänta in och lyssna på varandra. Jag märker att de ropar “fröken” eller “Michaela” så fort de vill något så vi måste ha ett samtal kring det. “Varför räcker vi upp handen?” Det är inte bara undervisning att lära sig svenska språket utan hur vi ska vara mot varandra. Det roliga är att vi snabbt blir ett sammansvetsat gäng och förtroendefulla relationer byggs.

Sen måste jag skriva om fruktstunden! Inte trodde jag att just den skulle bli det bästa inslaget under veckan. Varje dag efter första rasten får barnen en frukt. Vi pratar om vilken frukt det är och hur man säger en hel eller en halv samt hur det ändras om det heter en eller ett. Varje dag får de en ny frukt och begreppen vidgas. Ena dagen är frukten i fokus, vad heter det på elevernas modersmål? Andra dagen utvecklas det till en mattelektion utifrån hur många delar de vill ha sin frukt uppdelad i. Vad är en halv? Hur skrivs det? Om jag vill ha fyra delar, hur säger jag då? Sedan ger frukten den energi som behövs för att orka arbeta fram till det är dags för lunch.

Jag gillar ordning och struktur och jag tror att det är extra viktigt i grupper där språket inte alltid finns till hands och där dagarna ser olika ut eftersom eleverna ofta går iväg till ordinarie klass för att delta i ett ämne eller för att de har studiehandledning. Det gäller att du som lärare har koll på alla dessa timmar samtidigt som du ska ha en planerad och strukturerad undervisning för de elever som är kvar i klassrummet. Mitt sätt har varit att försöka få dagarna att se likadana ut, samma struktur så missar man en lektion vet eleverna vad de missar och att nästa dag ser likadan ut och då är de på plats. Vi använder oss av bilder på tavlan för att de ska känna igen och komma ihåg vad vi ska arbeta med. Extra kul att de elever som kan de flesta bokstäverna försöker ljuda vad som står. En bonus i läsningen och ett enkelt sätt att få in några ordbilder.

Men det är svårt också… Svårt när man måste försöka förklara för ett barn som nyligen kommit till Sverige varför alla måste gå ut när det är rast. Det är inte bara språket utan även förståelsen för skolan, Sverige och våra årstider.

Det bästa är ändå när man ser att eleverna förstår. När man nästan ser hur en lampa tänds över deras huvuden och ett leende smyger sig fram. Det kan vara i klassrummet mitt under en lektion. Det kan vara när vi sitter med högläsningsboken och de förstår genom kopplingen av bilder och upprepar de jag just läste med en sådan självklarhet. Det kan vara i matsalen när eleven frågar helt själv om de kan gå och hämta vatten eller gå och lämna tallriken. Det är helt klart en utmaning att undervisa nyanlända elever men det är också en sådan glädje. Ett viktigt arbete där belöningen kommer så direkt.

Jag känner att jag är på helt rätt plats!

/Michaela, Visättraskolan

8 kommentarer

Kommentarrubrik

Semira Vikström #stoltrektor

Semira Vikström #stoltrektor

Tack Michaela för att du delar med dig av din första tid som ansvarig lärare för våra yngsta nyanlända elever! Att arbeta med de nyanlända eleverna är en enorm utmaning, och ingen blev gladare än jag när du sa att du ville ta över arbetet efter Tina. Med det visste vi att det skulle bli fortsatt hög kvalitet, och att vi på Visättraskolan kan ge våra nyanlända elever de absolut bästa förutsättningarna. 😃👍🏼 /Semira Vikström #stoltrektor

Svara

Kommentarrubrik

Sandra

Sandra

Så bra Michaela och vilka erfarenheter du får. Samt tänk vad du ger eleverna med din erfarenhet! Så kul och fortsatt lycka till!

Svara

Kommentarrubrik

Rebecka

Rebecka

Så bra skrivet och beskrivet!

Svara

Kommentarrubrik

Henrik Bartoldsson

Henrik Bartoldsson

Du är grym Michaela! Rätt person på rätt plats 👍🏻👍🏻👍🏻

Svara

Kommentarrubrik

Anna Kaya

Anna Kaya

Vad roligt att läsa om din första tid som lärare i förberedelseklass - det allra bästa lärarjobb man kan ha. Fortsatt lycka till med ditt viktiga arbete! Hälsn Anna Kaya ps. Tack för uppskattande ord om min bok - det värmer verkligen!

Svara

Kommentarrubrik

Michaela

Michaela

Tack! En mycket bra bok som ger både stöd när det känns svårt och ger tips på hur man kan jobba.

Svara

Kommentarrubrik

Jimmy Askelius

Jimmy Askelius

Tack Michaela för din härliga text och att du delar med dig😊 Du är en fantastisk lärare och jag är helt övertygad om att du är på rätt plats😊

Svara

Kommentarrubrik

Erik Hall

Erik Hall

Vilken fin text Michaela! Jag håller med dig om att du är på rätt plats :)

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *