Pedagogisk inblick i idrott och hälsan

Vi lärare på Visättraskolan är indelade i olika arbetsgrupper där jag som lärare i idrott och hälsa har en egen grupp där jag har möjlighet att tänka till hur undervisningen i ämnet idrott och hälsa kan utvecklas.

Två måndagar i månaden har jag fått möjlighet att planera och lägga upp idrottsdagar, skapa aktivitetsscheman, plocka fram skridskor, avboka mat, beställa mat, boka anläggningar, komma på aktiviteter till idrottsdagarna, kolla upp vilken personal som finns tillgänglig m.m.

Under dessa tillfällen har jag även haft möjlighet att fundera kring hur jag kan arbeta språkutvecklande i undervisningen i idrott och hälsa. Jag har främst arbetat med EPA inom området hälsa och livsstil där eleverna först har fått fundera enskilt kring begreppet hälsa och därefter fått sätta sig med en kompis och diskutera vad de kommit fram till för att sedan lyfta upp detta i helklass. Med åk 6 har jag arbetet lite mer med EPA i friluftsliv och utevistelse där eleverna först fått se filmer utifrån allemansrätten, livräddning samt is-, bad och båtvett. Eleverna fick lektionen efter i uppgift att teoretiskt planera en utevistelse och utifrån rådande årstid skriva ned vad som behövs utrustning, kläder m.m. Tänka kring risker att vistas ute under rådande årstid, hur kan man förebygga risker/ skador? Därefter fick eleverna dela in sig i par och diskutera vad de kommit fram till och om de missat något. Och till sist fick de lyfta upp vad de kommit fram till i helklass.

Jag har under vårterminen fått in entrepröneriellt arbetssätt i ämnet för åk 6 genom ”roligare raster”. Jag har då delat in eleverna i par och gjort ett schema för när vilket elev par ska hålla sin aktivitet för de yngre eleverna. Eleverna har blivit indelade i par och har därefter fått sitta ned en lektion och planera sin aktivitet. I planeringen ska det framgå vad de ska hålla i för aktivitet, vilket material de behöver, vem som ska göra vad. Planeringen lämnas in i classroom där jag kan ge eleverna feedback om det är något som saknas i planeringen. Elevparen har sedan fått hålla sin aktivitet på en utvald rast och på nästkommande idrotts lektion fått tid till att via classroom göra en utvärdering av sin aktivitet.

Under dessa måndagar har jag även fått möjlighet att fundera hur jag på ett enkelt och bra sätt kan arbeta med ämnesspecifika begrepp och detta är något man gör men kan bli ännu bättre på att tydliggöra detta för eleverna.

Jag har även använt tiden till att planera och följa upp simningen i åk 3 och 6. Samt dokumentera elevernas utveckling i ämnet gå igenom skriftliga uppgifter och göra bedömningar utifrån dessa.

 

/ Angelica Lindholm Lärare i idrott och hälsa

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *